Week 16

18 december 2017 - Mariahout, Nederland

Hallo,

Dit was het dan...

Ik kan het nog steeds niet bevatten dat ik weer thuis ben terwijl ik deze blog schrijf. Maar helaas is dit fantastische avontuur alweer tot een eind gekomen. En wat ben ik dankbaar dat ik dit heb mee mogen maken, ik ga hier nog vaak aan terug denken en ik heb vrienden voor het leven gemaakt in Ierland. Zo'n avontuur met elkaar aan gaan is zo intens dat je zo snel close wordt met elkaar. Ik weet dan ook zeker dat ik ze allemaal nog eens gaan zien, voor mijn vrienden uit Duitsland, Oostenrijk en Zweden wordt dat wel heel makkelijk. Maar ook mijn Amerikaanse vrienden ga ik nog een keer bezoeken. Wanneer dat is weet ik nog niet precies, misschien de zomer van 2019 dat zien we nog wel. Eerst maar weer eens wat geld sparen ;)

De laatste week was heel intens, op dinsdag en woensdag was ik dus nog in Glasgow. Hier ben ik op maandagavond nog zelf even de stad ingelopen om op ontdekkingstocht te gaan. Ik had al snel de kerstmarkt gevonden en de stad was prachtig versierd met allerlei kerstlampjes en decoraties. Op dinsdagochtend ben ik al vroeg met Natalie (dat Australische meisje) op pad gegaan door de stad. Dit was super gezellig en we hadden al snel veel gezien. De stad heeft veel tegenstellingen qua gebouwen, aan de ene kant is het er heel modern en zijn er veel winkels enzo. Maar er zijn ook prachtige oude gebouwen zoals de Universiteit en de diverse musea. Het had 's ochtends flink gevroren dus het park waar we door liepen was nog mooi wit, dit gaf echt een heel leuk kerstgevoel. We hebben een groot stuk van de middag doorgebracht in het Kelvingrove Art Gallery and Museum, hier hadden ze net als in het National Museum in Edinburgh van alles bij elkaar gebracht. Van kunst tot cultuur uit verre landen en opgezette dieren. Op dinsdagavond zijn we eerst uit eten geweest en daarna naar de musical Mamma Mia! Ik had Natalie verteld dat ik een kaartje had gekocht en dat vond ze een heel goed idee, dus had ze op maandag ook een kaartje gekocht. De musical was echt top! Daarna zijn we samen nog naar een bar geweest om een biertje te drinken. Op woensdag hebben we eerst uitgeslapen en toen bleek het echt bagger weer te zijn. We zijn nog even de stad ingelopen maar hadden het eigenlijk al snel gezien. Ook hadden we het idee dat we zo ongeveer alles al op dinsdag hadden gezien. Dus toen zijn we terug naar het hostel gegaan en hebben we daar een filmpje gekeken en gekaart. Toen was het helaas alweer tijd om terug naar Limerick te gaan.

Op donderdagmiddag heb ik Lieke ontmoet in Limerick en hebben we samen een rondje door de stad gemaakt. Daarna ben ik vanuit de stad terug naar de campus gewandeld, dit had ik nog niet gedaan en er loopt een pad helemaal vanuit het hart van de stad naar de campus. 's Avonds ben ik met Eilis, een Ierse vriendin die ik ken uit een van mijn lessen, uit eten geweest. We zijn naar een Japans restaurant geweest en hebben daarna nog een drankje gedaan in een bar.

Op vrijdag was het tijd om mijn koffer in te gaan pakken en mijn kamer leeg te halen. 's Middags heb ik met Logan en Rebecca nog wat gekaart en hebben we pizza besteld. Daarna was het tijd om voor de laatste keer naar the Stables te gaan en afscheid te nemen van Ann-Sophie, Lukas en een aantal andere vrienden. Zij gingen allemaal die nacht of vroeg de volgende ochtend naar huis. Het was heel zwaar en iedereen had natuurlijk aardig wat gedronken waardoor de emoties nogal hoog opliepen.

Op zaterdagochtend ben ik vroeg opgestaan om afscheid te nemen van Logan en Rebecca. Zij moesten om 8 uur richting het vliegtuig. Daarna ben ik nog weer even terug naar bed te gaan. Toen heb ik mijn laatste dingen ingepakt en opgeruimd en mijn kamer gepoetst. Toen dat klaar was ben ik naar Victoria gegaan omdat mijn appartement toch al helemaal leeg was en bij haar was iedereen er nog. Ik ben vervolgens de hele dag daar gebleven. We hebben gekletst en een filmpje gekeken. 's Avonds hebben we allemaal een berichtje geschreven voor elkaar in onze boekjes, deze mochten we pas lezen wanneer we thuis waren. Toen was het tijd voor mij om terug naar mijn kamer te gaan en afscheid te nemen van iedereen. Dit duurde wel even omdat niemand echt afscheid wilde nemen. We hebben lekker een potje gehuild en toen ben ik gegaan. Daarna ben ik ook nog even snel langs Keegan gegaan om afscheid te gaan. Ik zag toevallig dat hij nog in de woonkamer was dus had ik even snel aangebeld. Wat een luxe dat je gewoon allemaal aan hetzelfde plein woont en dat soort dingen dus gewoon kunt doen. De makkelijkheid daarvan ga ik ook wel echt missen. Dat is in Utrecht of thuis toch echt anders.

Op zondagochtend moest ik al om 7 uur de bus richting Dublin hebben. Dit was nog een uitdaging omdat ik nogal zware koffers had. Eentje woog ongeveer 25 kilo en de ander ruim 10 kilo, en ik had ook nog een zware tas. Maar het was allemaal goed gegaan en ik was ruim op tijd in de bus. Toen was ik rond 10 uur op het vliegveld en eenmaal door de douane zag ik dat mijn vlucht een uur vertraging had. Dit werd uiteindelijk ongeveer 2 uur. Ik was dus rond 5 uur in Eindhoven en daar stonden mijn ouders, oma en mijn zusje op mij te wachten. Mijn broertje was thuis gebleven want die paste niet meer in de auto haha. We hebben lekker samen gegeten en bijgekletst en het is zo vreemd hoe normaal dat dan weer voelt. Het lijkt op zo'n moment dan niet alsof je 4 maanden weg bent geweest.

De komende tijd zal het nog lang vreemd voelen om weer terug te zijn. Ik ga nu lekker vakantie houden en weer wennen aan de dingen hier. Op donderdag ga ik met mama naar Utrecht om vast wat dingen in mijn nieuwe kamer te leggen en 's avonds ga ik naar het kerstdiner van mijn korfbalvereniging in Utrecht. Op vrijdagavond vier ik mijn verjaardag voor vrienden en dan is het zo weer tijd voor de kerstdagen.

Wat was het een prachtige tijd en wat heb ik ongelooflijk hard genoten. Dit was het avontuur van mijn leven en ik heb zoveel fijne herinneringen om op terug te blikken. Ik zal dit nooit vergeten en ben zo blij dat ik dit avontuur heb durven aan te gaan.

Dit was dan ook mijn laatste blogpost, bedankt voor het lezen! Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar, ik wens jullie vele mooie avonturen toe :)