Week 15

11 december 2017 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Hoihoi,

Nog minder dan een week en dan sta ik weer op Hollandse bodem, maar voor het zo ver is schrijf ik deze blog vanuit het schotse Glasgow. Voordat ik daar meer over vertel zal ik eerst bij het begin van deze week beginnen.

Op dinsdag had ik dus mijn tweede tentamen en ook al was ik best zenuwachtig hiervoor, het viel me alles mee. Het ging eigenlijk best wel goed! Dus ik hoop dat ik het ook goed heb gemaakt. Dat het zo goed ging hielp ook met de voorbereidingen voor mijn volgende en laatste tentamen op donderdag. Ik maakte me daar best wel zorgen over, maar omdat het dinsdag allemaal best mee viel, had ik het gevoel dat het donderdag ook wel goed moest komen. Ik heb op dinsdagavond en de hele woensdag nog gestudeerd en op woensdagavond was het dan tijd voor Sinterklaasavond met mijn vriendinnen. We hadden kaartspellen gedaan om te bepalen wie haar cadeautje open mocht maken en voordat je dat mocht doen moest je raden van wie het cadeau was. Het was super gezellig en er waren veel leuke cadeaus. Victoria vond mijn cadeautjes helemaal geweldig en was er heel blij mee. Zelf heb ik een warme chocolademelk-set gekregen van Ann-Sophie, dat was een hele grote mok (die niet in de magnetron kan? Thanks Primark...) en dan poeder en marshmellows om warme chocolademelk mee te maken. De mok heb ik al gebruikt maar de rest nog niet. Op donderdagochtend en middag heb ik nog flink gestudeerd en tussendoor mijn koffer ingepakt. Om 4 uur was het dan tijd voor mijn laatste tentamen. Ook al had ik er best vertrouwen in, ik werd toch nog best zenuwachtig. Maar ik denk dat ik het wel goed heb gemaakt. Dat hopen we maar gewoon althans. We krijgen de resultaten officieel pas op 18 januari, dus dat duurt nog heel lang. Dus hopelijk weten we sneller iets, maar tot die tijd is het gewoon afwachten. Na het tentamen ben ik met de meiden uit mijn klas nog naar de Stables geweest om een paar biertjes te drinken om te vieren dat de tentamens erop zaten. Daarna snel naar huis en naar bed want om 1 uur 's nachts moesten we alweer met de bus naar Dublin.

Op vrijdagnacht ben ik samen met Logan en Stephanie dus met de bus naar Dublin vertrokken. Onze vlucht naar Edinburgh was om 6.30 uur, dus we moesten de bus van 1 uur 's nachts nemen, dus dat is goed op tijd. Maar dit betekende wel dat we rond 8 uur al bij ons hostel in Edinburgh waren, super fijn want we hadden dus nog de hele dag. We konden pas 's middags inchecken dus zijn we lekker ergens gaan ontbijten en daarna hebben we de stad verkend. We zijn eerst naar het National Museum of Schotland geweest, dat was heel groot en ze hadden veel uiteenlopende dingen. Van opgezette dieren, tot een modetentoonstelling, tot de eerste telefoons en computers zeg maar. Het was leuk dat je zoveel verschillende dingen op één locatie kon bekijken. Na het museum hebben we geluncht en toen zijn we richting de universiteit en het park bij de universiteit gewandeld. Toen was het ongeveer 3 uur en zijn we terug naar het hostel gelopen omdat we best wel moe waren. Hier hebben we lekker even op bed gelegen en een dutje gedaan zodat we er daarna weer tegenaan konden. 's Avonds zijn we naar de welbekende kerstmarkt van Edinburgh gegaan. Hier hebben we lekker rondgeneusd en warme chocolademelk gedronken. De sfeer was top met alle kerstlichtjes en noem maar op. Maar ook de gebouwen rondom de kerstmarkt waren heel mooi om te zien met alle verlichting enzo. Na de kerstmarkt zijn we terug gegaan en hebben we nog even zitten kaarten met z'n drieën en een kamergenootje.

Op zaterdagochtend hebben we om 11 uur een free walking tour gedaan door Edinburgh. We hebben allerlei mooie gebouwen gezien en veel leuke verhalen gehoord over het leven in Edinburgh. Een van de voorbeelden is de oorsprong van het woord 'shitfaced' wat wordt gebruikt om aan te duiden dat iemand dronken is. Het zit namelijk zo, in de middeleeuwen werden de toiletpotten vanuit de hogere verdiepingen gewoon uit het raam geleegd. Dit gebeurde in eerste instantie gedurende de hele dag, maar de overheid besloot dat dat nogal ranzig was en vaak zagen de mensen in de steegjes dit ook niet echt aankomen. Er mocht voortaan dus alleen maar geleegd worden om 7 uur 's ochtends en 10 uur 's avonds. Ook moest er voortaan een franse zin 'gare l'eu' worden geroepen voordat de pot werd geleegd, maar men kon dit niet uitspreken, dit werd dus al snel 'gardyloo'. En dat laatste stukje heeft weer geleid tot het hedendaagse 'I'm going to the loo'. Maar goed terug naar het verhaal. Rond 10 uur 's avonds werden dus de potten geleegd, maar laat dat nu net het moment zijn dat alle pubs vroeger sloten. En wat krijg je dan, juist. Dronken mannen die naar huis slenteren door de steegjes. Normaal gesproken wanneer een sober persoon het woord 'gardyloo' hoort zal diegene zo snel mogelijk aan de kant springen. Maar een dronken iemands reactie is meestal iets met kijken naar waar dat geluid eigenlijk vandaan komt... Ja je raadt het al, die dronken mannen keken rustig omhoog naar wie dat riep. En wat gebeurt er dan, zij eindigen 'shitfaced'. Leuk verhaal toch? Vonden wij van wel! En zo had je er nog veeeeel meer, maar dat ga ik hier niet allemaal op kunnen schrijven, dus helaas pindakaas :) Na de tour zijn we ergens gaan lunchen en toen was het ongeveer 3 uur. Om half 7 's avonds wilden we graag nog de 'Dark Stories of Edinburgh'-tour doen maar tot die tijd hadden we dus nog wel wat ruimte. We hebben toen besloten om de hoogste heuvel in Edinburgh te beklimmen, namelijk naar Arthurs' Seat gaan. De klim duurde ongeveer een uur en het was fantastisch. Het uitzicht was aan alle kanten echt waanzinnig en de zon begon onder te gaan zoals wij de heuvel opklommen. Je kon dus prachtig de zonsondergang zien met het uitzicht over de gehele stad. Echt adembenemend mooi. Daarna zijn we aan de andere kant naar beneden geklommen en zijn we rustig aan richting het verzamelpunt voor de tour gelopen. Tussendoor hebben we nog snel even warme chocolademelk gedronken omdat we het ondertussen toch best wel koud hadden. Tijdens de tour hebben we de wat meer duistere verhalen van de stad gehoord. Verhalen over fairy belief, bodysnatchers en witches. Totaal iets anders dan wat je normaal te horen krijgt maar des te leuker om een keer te doen! Na de tour zijn we een hapje gaan eten en daar heeft Rebecca zich bij ons aangesloten. Zij had op zaterdagochtend nog een tentamen dus ze kon daarna pas komen.

Op zondagochtend zijn we naar het kasteel gewandeld en hebben we daar van het uitzicht genoten. Het kostte geloof ik iets van 19 pond om naar binnen te gaan, dat vonden we een beetje belachelijk dus dat hebben we maar niet gedaan. Daarna zijn we om het kasteel heen naar de Princess Gardens gewandeld en hier begon op het moment dat wij er waren net een 'Santa-run'. Super leuk om te zien, allemaal mensen in kerstmannenpakken die rondjes door het park rennen. De kerstmarkt was ook in dit park en aangezien Rebecca die nog niet had gezien, hebben we hier een kleine ronde over gelopen. Ook zijn we toen nog de 'National Gallery of Schotland' binnen gegaan en daar hingen echt heel veel schilderijen. De galerie met impressionisten interesseerden ons het meeste, hier hing onder andere een Van Gogh, meerdere Monet's en Gauguin's. Toen was het tijd om richting de verzamelplek voor onze volgende tour te gaan, de 'Potter-trail'. Hiermee zijn we naar verschillende locaties gegaan die gelinkt kunnen worden aan de boeken en films van Harry Potter. Omdat J.K. Rowling een tijd in Edinburgh heeft gewoond en al haar boeken in de verschillende café's heeft geschreven is er nogal veel dat aan haar en de beroemde reeks gelinkt kan worden. We kregen tijdens onze tour ook onze eigen toverstaf en we hebben een handige spreuk geleerd waarmee we stoplichten van kleur kunnen veranderen. Ook ben ik door de sorteerhoed ingedeeld bij huize Huffelpuf, dus mijn dag was weer compleet haha. Na de tour hebben we nog lekker even rondgeslenterd en toen zijn we een hapje gaan eten. 's Avonds zijn we weer nog even de stad ingegaan en daarna terug naar het hostel. Stephanie moest nog wat studeren omdat ze vandaag nog een tentamen had, dus Rebecca, Logan en ik hebben met z'n drieën zitten kaarten.

Vanochtend zijn we naar het 'Hollyrood Royal Palace' gegaan en zijn we hier binnen geweest. We mochten hier helaas geen foto's van de binnenkant maken dus veel foto's heb ik niet van het paleis. Het wordt nog steeds elke zomer gebruikt door Koningin Elizabeth wanneer ze afreist naar Edinburgh om daar de zomermaanden door te brengen. Een gedeelte van het paleis is open voor bezoek en een groot aantal van die kamers wordt ook nog steeds door de koninklijke familie gebruikt wanneer ze in het paleis verblijven. Na de tour door het paleis moest Stephanie met de bus richting het vliegveld om terug naar Limerick te gaan. Rebecca, Logan en ik hebben toen weer door Edinburgh gewandeld en zijn nog hier en daar wat winkeltjes ingegaan. We hebben vrij laat geluncht en toen hebben we in het hostel nog wat gekaart voordat ook zij met de bus naar het vliegveld moesten. Zij zijn nog naar Brussel voor een paar dagen. Ik heb toen de trein naar Glasgow gepakt en daar ben ik aan de praat geraakt met een heel leuk bejaard echtpaar wat echt te lief was. Eenmaal aangekomen bij het hostel heb ik lekker rustig aangedaan en ben ik aan de praat geraakt met mijn kamergenootje uit Australië. Zij had ook nog geen plannen voor de komende 2 dagen, dus we gaan morgen met z'n tweeën op pad en woensdag denk ik ook. Ik ben net nog even lekker in mijn eentje rond gaan wandelen in Glasgow en alles is hier super mooi versierd met kerstlampjes en van alles en nog wat. Ook hebben ze hier een kerstmarkt maar die is een stuk kleiner dan die in Edinburgh. Maar toch heel leuk om overheen te struinen.

Voor morgen weten we nog niet echt wat het plan is voor overdag. Er zijn hier volgens mij niet echt walking tours, dus ik denk dat we zelf op ontdekkingstocht gaan. Wat ook heel leuk kan zijn! Morgenavond gaan we naar Mamma Mia! de musical. Ik had hier al langer een ticket voor, en ik vertelde dat aan haar en nu heeft ze ook een kaartje gekocht :) We hebben wel andere zitplaatsen natuurlijk maar dat maakt niet uit. Voor woensdag zie ik het allemaal wel. Ik hoef pas rond 7 uur 's avonds op het vliegveld te zijn dus heb nog de hele dag. Dan is het tijd om definitief mijn koffers in te gaan pakken, helaas. Maar ik heb nog genoeg leuke dingen op de planning staan. Zo komt donderdagmiddag Lieke nog langs, die ken ik vanuit Utrecht en zij heeft een semester in Cork gestudeerd. 's Avonds heb ik afgesproken met klasgenoten en gaan we nog een laatste keer op stap in de stad. En op vrijdag is er een groot afscheidsfeest met al mijn vrienden in Thomond. Dus dat wordt gegarandeerd feest! Op zaterdag gaan al veel mensen richting huis, maar er zijn ook nog een aantal mensen die net als ik pas op zondag vliegen. Dus zaterdag kan ik ook nog uitgebreid afscheid nemen.

Ik kan niet geloven dat dit de laatste week van dit fantastische avontuur is, maar een ding is zeker. Ik ga er nog volle bak van genieten! De volgende blog zal vanaf de bank in Mariahout zijn, ongelooflijk maar helaas waar.

Tot volgende week!

1. Tiny Admiraal:
    12 december 2017
    Geweldig wat fijn om dit allemaal mee te mogen maken , een verijking waar je nog lang van kunt nagenieten. Sterkte bij het afsceid nemen en veel geluk weer terug in Nederland.
    Groetjes Tiny
  2. Malou:
    12 december 2017
    Ja het is heel gaaf om dit mee te mogen maken. En dankjewel dat komt goed!