Week 4

12 november 2019 - Churchville, Maryland, Verenigde Staten

Hoihoi,

Deze week heeft mijn blog even iets langer op zich laten wachten, maar nu heb ik de tijd om hem te schrijven dus tadaaaa! Het is hier nu maandagavond en ik ben bij Erika thuis in Bel Air, Maryland. Ik ben hier nu bijna een weekje, maar woensdag is het alweer tijd om door te gaan naar New York. Maar voor ik op de zaken vooruit ga lopen, neem ik jullie eerst mee terug naar vorige week in Pittsburgh.

Zoals ik al zei in mijn laatste blog zijn we zaterdagavond nog op stap geweest. Dit was wederom weer erg gezellig en we hebben veel gelachen en gedanst. De klok werd verzet, dus wij hoopten op een uurtje langer feesten. Deze vlieger ging helaas niet op en de bar sloot gewoon om 2 uur oude tijd, helaas. Maar we hebben hoe dan ook een gezellige avond en nacht gehad! Zondag heb ik rustig aan gedaan, ik ben 's ochtends nog gaan ontbijten met Ryan en daarna heb ik lekker uitgerust in het appartement. Jess was al naar huis en Keegan moest werken die dag. 's Avonds heb ik nog met Kelly afgesproken om samen drankjes te gaan doen in een bar. Dit was super gezellig en we hadden enorm veel te bespreken, eenmaal terug bij Keegan was hij ondertussen thuis van werk en zijn we nog met hem en zijn collega wat biertjes gaan doen bij een bar om de hoek. Wederom een geslaagde avond ;) Op maandag was het alweer mijn laatste dagje in Pittsburgh, de tijd vliegt echt voorbij en ik vond het erg jammer om alweer te gaan. Maar we hadden leuke plannen voor mijn laatste avondje. Jess, Keegan en ik zijn eerst met z'n drieën een hapje gaan eten, daarna troffen we Kelly bij een Escape Room die we met z'n vieren hebben gespeeld. Hij was best lastig, maar onwijs leuk om te doen! Uiteindelijk is het ons met nog 3 minuten op de klok gelukt om eruit te komen! Kelly had de dag erna jammer genoeg een tentamen, dus zij ging na de Escape Room weer naar huis. In hetzelfde gebouw als waar de Escape Room was, kon je echter ook met bijlen gooien. Ja echt waar! Dus je raadt het al, wij zijn inderdaad met bijlen gaan smijten kun je wel zeggen. De eerste ronde ging ik super lekker en heb ik Jess en Keegan flink ingemaakt. Dit bleek helaas berust op beginnersgeluk, de rondes daarna gingen niet meer al te best... De laatste twee worpen van de avond waren gelukkig wel weer in de bullseye, dus in ieder geval nog goed afgesloten. Mijn slechte scores mochten de pret echter niet drukken en we hebben enorme lol gehad deze avond. Helaas was het toen tijd om afscheid te nemen van Jess en terug naar huis te gaan.

Dinsdagochtend zijn Keegan en ik rond 10 uur richting Baltimore vertrokken, dit is zo'n 4 uur rijden vanaf Pittsburgh. Dus super lief dat Keegan me wilde brengen :) Eenmaal aangekomen in Baltimore hebben we geluncht in een restaurantje en daar gewacht op Erika. Zij had nog college en was rond half 3 bij het restaurant. Met z'n drieën zijn we naar het huis van de verloofde van Erika (Leroy) gereden en daar hebben we nog even lekker op de bank gehangen en bij kunnen komen van de autorit. Rond half 6 heb ik afscheid genomen van Keegan en is hij weer richting Pittsburgh gereden. Erika en ik zijn een hapje gaan eten en daarna had zij een bijeenkomst van haar Bibel studygroup. Omdat ik dit best een keer mee wilde maken, ben ik met haar meegegaan. Ik moet zeggen ik vond het best interessant om te horen wat deze mensen zeggen en hoe ze over bepaalde zaken denken. Zeker ook omdat het allemaal jonge mensen van rond de 30 jaar waren. Op woensdag had Erika een hele drukke dag en ben ik thuis gebleven. Ik ben een flink stuk gaan wandelen richting een winkelcentrum in de buurt. Het huis is best wel achteraf, dus dit was nog een dik uur lopen. 's Avonds ben ik met Erika's stiefvader ergens gaan eten omdat Erika en haar moeder beide nog aan het werk waren. Donderdag moest Erika weer de hele dag werken, dus ben ik met haar moeder naar de Ikea gegaan en nog wat andere dingen gaan halen voor het huis. Ze wonen pas net een week in dit huis, dus er moet nog best wel wat gebeuren. Haar moeder is super lief dus het was heel gezellig. Vrijdagochtend ben ik met Erika mee naar Baltimore gereden zodat ik de stad kon gaan verkennen terwijl zij ging werken. Ik ben bij de Inner Harbour geweest, hier hebben ze een enorm groot aquarium (wat ook peperduur is) en er is ook een oude VS onderzeeër. Het is het meest toeristische stukje van de stad en je hebt er een mooi uitzicht over het water. Vanaf de bovenste verdieping van het World Trade Center heb je ook een prachtig uitzicht over de stad. Gelukkig was het heel helder weer waardoor je ver kon zien. Nadat ik met dit uitzicht had genoten van mijn koffie, ben ik verder gewandeld van Phells Point. Dit is het meer historische stukje van de stad waar vroeger vooral vissers woonden. Op de weg terug naar de haven ben ik lekker gaan lunchen in een Irish Pub. Heerlijk om me weer even in Ierland te wanen en terug te denken aan die fantastische tijd. Vanaf de pub ben ik met een Uber naar een ander stukje van de stad gereden, Hampden. De chauffeur was fantastisch! Toen ik zei dat ik uit Nederland kwam, gaf hij me meteen een hele uitleg van de stad bij alles wat we onderweg passeerde. Erg jammer dat het ritje maar 10 minuten was... Hampden heeft een heleboel kleine boetiekjes en restaurantjes, dus het was best leuk om daar rond te lopen. Vanuit Hampden loop je zo de campus van Johns Hopkins University op. Een prachtige campus voor een grote universiteit, ik ken de naam vooral van de goede opleiding voor Kindergeneeskunde. Op de campus was het ook Maryland Museum of Art gevestigd, hier ben ik ook nog even binnengewandeld voordat ik terug ging naar het restaurant waar Erika werkt. Ik wilde niet te lang alleen in de stad blijven toen het donker werd, Baltimore is nu eenmaal niet bepaald de veiligste stad in de VS, dus ik ben rond 5 uur richting Erika gegaan. Daar heb ik lekker gegeten en Leroy, Erika's verloofde, is me gezelschap komen houden. Wij zijn uiteindelijk met z'n tweeën terug naar Erika's huis gereden omdat zij nog niet klaar was met werken. Op zaterdag ben ik met Erika en haar goede vriendin Maggie naar Washington, D.C. geweest. We hadden enorm lekker weer en het was er prachtig. De gebouwen zijn allemaal super groot, mooi en wit, het doet echt enorm aan Parijs denken. En dan heb ik het nog niet eens over het Witte Huis, Nationaal Monument of Capitool. Het Nationale Monument (die enorm hoge piek?) is bizar hoog als je er onder gaat staan. Je kunt het dan ook al vanaf ver overal bovenuit zien steken. Het Capitool is ook immens groot en het is gaaf dat je daar gewoon op de trappen kunt gaan zitten. Toen wij er waren was er ook een protest gaan van Irakezen die de hulp van Trump vroegen om hun regering af te zetten, we zijn hen later bij het Witte Huis nogmaals tegengekomen. Het Witte Huis kun je natuurlijk alleen vanaf een afstandje aanschouwen, ze zijn nu ook nog eens bezig met het hekwerk dus dat maakte het extra lastig. Naast de Irakezen waren er ook andere protesten gaande, zoals die voor de legalisering van e-sigaretten met de leus "We Vape, We Vote". Ja serieus, en veel mensen dat er waren! Na ons bezoekje aan het Witte Huis moest Erika helaas toch gaan werken, ze had vervanging geregeld maar die kon op het laatste moment toch niet. Maggie is met haar mee terug naar Baltimore gegaan, maar aangezien het pas half 4 's middags was, wilde ik nog niet mee terug. Gelukkig voor mij kon Leroy mij 's avonds oppikken. Ik ben nog naar het Jefferson Memorial gewandeld en heb daarna nog even in downtown DC rondgelopen voordat ik de metro terug heb genomen naar de rand van DC. Daar heeft Leroy me opgehaald en zijn we terug naar Erika's huis gereden. Zondagochtend zijn Maggie, Erika, Leroy en ik in onze pyjama's (!) gaan ontbijten bij een restaurant in de buurt. Best grappig om een keertje te doen, het kan hier gewoon blijkbaar haha. Daarna zijn we naar de kerk gegaan, ik was al in geen jaren meer in de kerk geweest maar ik wist al wel dat het niet zo zou zijn als thuis. Dit bleek inderdaad het geval, omdat het nog een opkomende kerk is ging het met namen over hoe de leden van de kerk iets kunnen betekenen voor de mensen in de buurt, zoals Jezus ook toegang had gezocht tot zijn naasten in Jeruzalem. Inderdaad heel anders dan de kerk die ik gewend was. Ook de nummers die werden gezongen waren voornamelijk popachtige nummers maar die wel over God en het geloof gingen, niet bepaald de psalmen uit de Katholieke kerk zeg maar. Ik vond het best bijzonder om een keer bij te zijn en de pastoor had ook zeker wel punten, maar ik denk dat veel dingen in Nederland toch al meer vanzelfsprekend zijn en ook los staan van geloof, in ieder geval voor mij. Zondagmiddag zijn Erika en ik naar een dorpje in de buurt gereden waar haar grootouders hebben gewoond, Havre de Grace. Het was een heel schattig pittoresk Amerikaans dorpje aan een baai, met haventje en leuke antiekwinkeltjes. Vandaag zijn we naar een groot landgoed gereden, Longwood Gardens, dit was onwijs groot met een enorme plantenkas, bos en tuinen met fonteinen. Omdat het helaas al te koud was werkten de fonteinen niet meer. Maar ondanks dit was het er prachtig, de bomen waren allemaal nog in prachtige kleuren en de plantenkas had prachtige bloemen en planten. Nadat we wel uitgewandeld waren (we hebben zo'n 7 km gewandeld vandaag) zijn we via een allerlei wegen langs de oude school en huizen van Erika gereden. Terug in Bel Air hebben we lekker sushi gegeten en nu moest Erika nog wat studiewerk doen en kon ik dus mooi deze blog schrijven.

Morgen ga ik Townsen verkennen, een buitenstadje van Baltimore waar Erika naar de Universiteit gaat. Ze heeft maar tot 2 uur college, dus daarna zullen we zien wat we doen. Woensdagochtend vertrek ik alweer met de bus naar New York. Hier ben ik tot volgende week maandag waarna ik met Logan en Rebecca mee terug naar Boston ga, zij komen zaterdag aan in New York.

Tot de volgende!

1. Hatun:
    14 november 2019
    Mooie blog, en natuurlijk ook leuke foto’s!