Week 13

29 november 2017 - Limerick, Ierland

Hi,

Eindelijk heb ik dan even tijd om voor mijn blog te schrijven. Ik ben net bezig geweest om alle foto's van Belfast erop te zetten en gisteren heb ik ze al bewerkt. Maar poe wat heb ik er weer veel zeg! Dan duurt het wel eventjes. Maar goed, Belfast was dan ook prachtig, dus dan mag dat vind ik :)

Maar even een verslagje van deze week, vrijdagavond heb ik eerst nog eventjes wat biertjes gedronken in de Stables bar met vrienden. Dat was natuurlijk weer reuze gezellig haha. Op zaterdagmiddag moest ik om 12 uur de bus richting Dublin hebben. Julien landde om 3 uur vanuit Amsterdam in Dublin en daarna hebben we samen de bus richting Belfast genomen. Daar kwamen we rond kwart voor 6 aan en toen zijn we naar ons hostel gegaan. Dit was gelukkig maar 10 minuutjes lopen dus daar waren we zo. We hebben ons even opgefrist en zijn toen op verkenning gegaan door de stad op zoek naar een plekje om te eten. Na wat mislukte pogingen zijn we uiteindelijk bij een burrito tentje gaan eten, en mijn god dat was echt verukkelijk! Daarna hebben we nog even door de stad gewandeld en kwamen we een kerstmarktje tegen bij de City Hall. Daar was het heel druk en ze hadden vooral eten, maar dat konden wij na die burrito niet meer zien, dus zijn we maar doorgelopen. Maar wat een immens gebouw is die city hall, echt niet normaal. En ook echt heel mooi versierd met allemaal kerstlampjes enzo. Daar word ik dus heel gelukkig van haha. Heel de stad was trouwens prachtig versierd. We hebben toen in een pub nog een Guiness gedronken en daarna zijn we lekker terug naar onze kamer gegaan want op zondagochtend moesten we alweer vroeg weg voor de Game of Thrones tour. Teruggekomen bij het hostel bleken we een Egyptische kamergenoot te hebben en nog een andere jongen maar die hebben we het hele weekend niet gezien.

Op zondagochtend moesten we ons om kwart voor 9 in het centrum melden voor de tour. Toen zijn we met een touringcar langs een heleboel locaties gegaan in Noord Ierland waar Game of Thrones wel eens wordt gefilmd. De meeste locaties zijn maar voor één of twee scènes gebruikt, maar toch wel leuk om te zien. Onze tourguide was heel leuk en hij vertelde ons veel dingen over de serie maar ook veel algemene dingen. We troffen het gelukkig met het weer, het was wel een beetje grauw richting het einde van de dag maar we hebben geen last van de regen gehad. Wanneer het even regende zaten wij lekker droog in de bus. Wel hebben we twee hele grote regenbogen gezien die beide ook super lang zichtbaar bleven. De eerste stop van de tour was bij een haven waar gefilmd was, daarna zijn we naar dorpje gereden waar in een grot een scène was gefilmd. En reden we langs een kasteel dat gebruikt was. Toen gingen we naar de Giants Causeway, deze is nooit gebruikt in de serie maar zoals onze gids zei konden ze ons moeilijk dat hele eind meenemen en niet bij de Causeway stoppen. Helaas was het op dat moment heel grauw, maar het was wel bijzonder om te zien. Het stond er natuurlijk alleen helemaal vol met touristen. Na de Causeway zijn we naar de Rope Bridge gereden, deze was eigenlijk gesloten was ons aan het begin verteld. Onze gids snapte ook niet precies waarom dit zou zijn, maar toen we eenmaal aankwamen bleek hij toch open te zijn. Hadden we weer geluk! Het uitzicht vanaf hier was echt prachtig en je zag een eiland in de verte en daarachter kon je Schotland ook zien liggen. Ook was het weer opgeklaard dus dat was ook fijn. Na de Rope Bridge zijn we doorgereden naar The Dark Hedges, beter bekend als de 'Kingsroad' uit de serie. De tourguide had zelfs voor prachtige Jon Snow achtige capen gezorgd. Dus natuurlijk moest er even een zwaardgevecht plaatsvinden :) Daarna zijn we terug naar Belfast gegaan en hebben we lekker gegeten in een restaurant en toen zijn we terug gegaan naar het hostel en hebben we nog zitten kaarten.

Op maandagochtend hebben we eerst even uitgeslapen omdat we op zaterdagnacht niet echt veel hadden geslapen door onze kamergenoten. Bovendien hadden we ook niet echt veel planning, we wilden in ieder geval naar het Titanic Museum en verder zouden we het wel zien. We zijn na het ontbijt dus lekker rustig aan richting het museum gelopen, dit was zo'n 3 kwartier lopen omdat het aan de andere kant van de stad lag. Onderweg hebben we vele andere hoogtepunten van de stad gezien. Belfast is wat dat betreft echt uniek, aan de ene kant zie je de enorme industriële achtergrond van de stad. Maar ze hebben ook echt prachtige panden die aan Parijs doen denken. Heel bijzonder. Het Titanic Museum was heel gaaf, volgens de website zou het ongeveer 1,5 uur duren, maar wij zijn er zo'n 2,5 uur binnen geweest haha. Daarna zijn we bij de SS Nomadic naar binnen gegaan, dit is het enige overlevende schip van White Star Line en is gebruikt om de passagiers vanuit een haven in Frankrijk naar de Titanic te brengen omdat deze daar niet kon aanmeren. Het was heel bijzonder om daar binnen te stappen omdat het al zo'n oud schip is en er staat helemaal beschreven hoe het er in die tijd aan toe ging met de verschillende klassen enzo. Na het bezoek aan de Nomadic zijn we naar de andere kant van het museum gelopen waar de Titanic en zusterschip de Olympic zijn gebouwd door Harland & Wolff. Op de grond staat met palen en banen van lampjes aangegeven hoe groot de schepen waren. Dit is echt ongelooflijk, ik denk dat we er ruim 5 minuten over hebben gedaan om van het begin van het schip naar het einde te lopen. Echt niet normaal. Aan de rand van waar ze de Titanic hebben gebouwd staan nu de Titanic Studios hier wordt op het moment Game of Thrones seizoen 8 gefilmd en ze waren er ook bezig zoals wij er waren. Maar natuurlijk konden we daar verder niets van zien. Toen zijn we verder gelopen naar de HMS Caroline, dit is een schip dat de Eerste Wereldoorlog heeft overleefd. Deze was op het moment dat wij er waren al gesloten, maar normaal gesproken kun je hier ook nog naar binnen. Toen zijn we nog een stukje verder gelopen om nog de kranen Samson & Goliath te bewonderen die door Harland & Wolff worden gebruikt bij de bouw van schepen. Deze kranen zie je vanuit heel Belfast staan omdat ze zo ongelooflijk groot zijn. Daarna zijn we weer terug richting het centrum gelopen en hebben we bij een tentje pizza gegeten. Dit was echt de beste pizza die ik in tijden heb gehad. Echt super goed! Toen weer met een dikke buik terug naar het hostel. Hier hadden onze oude kamergenoten ondertussen plaats gemaakt voor 2 nieuwe. Een jongen uit Berlijn, die niets zei en meteen ging bellen, hij moest ook al 's ochtends vroeg weg voor zijn vlucht terug. En een nieuw-zeelandse die al 4,5 maand op rondreis was. Zij vertelde meteen honderduit en met haar was het supergezellig. We hebben met haar zitten kaarten in de gemeenschappelijke ruimte en flink gekletst. Zij ging 's ochtends al vroeg weg om een tour door Noord-Ierland te doen en ging daarna meteen door naar Dublin, dus haar hebben we op dinsdagochtend niet meer gezien. Maar we hebben facebooks uitgewisseld dus wie weet als we ons nog ooit in Nieuw-Zeeland bevinden haha.

Zelf moesten wij gisterenochtend om 11 uur uitchecken en zijn we daarna nog even het centrum in gegaan om kadootjes te kopen voor Sinterklaas. Ik had ondertussen de lootjes getrokken voor Sinterklaas met vrienden hier volgende week, dus ik kon meteen mijn kadootjes halen. Hoef ik daar deze week ook niet meer over na te denken. Daarna hebben we lekker koffie gedronken buiten in het zonnetje (ja hoe is het mogelijk in november in Noord-Ierland!) en daarna zijn we weer bij het burrito tentje gaan eten voordat we weer in de bus terug naar Dublin moesten. We hadden om half 3 de bus vanuit Belfast en ik vertrok om half 5 vanuit Dublin naar Limerick. En Julien vloog iets voor half 7 terug naar Amsterdam.

Het was een super leuk weekend en Belfast was echt top, zeker een aanrader. Vandaag heb ik de hele dag geleerd en aan statistiek gewerkt wat ondertussen in Utrecht weer is begonnen en wat ik over moet doen. De komende week wordt het enorm druk met de tentamens hier en de statistiek opdrachten, maar dat komt wel weer goed. Vanavond ga ik nog uit eten met Lukas, Brett en Keegan, ik heb ze al heel lang niet meer gezien, dus dat werd weer tijd. En dan morgen weer de hele dag knallen. Kan niet wachten :( Maar dan heb ik Sinterklaas om naar uit te kijken.

Tot maandag! Kan ik meteen updaten over mijn eerste tentamen, help.