Eerste week

1 september 2017 - Limerick, Ierland

Hi guys,

Het is weer tijd voor een update en oh god wat een week was me dit zeg! We zijn de week dus begonnen in onze Airbnb en dat was heel chill. We hebben vrijdag al lekker rondgelopen door de stad en een heleboel spullen gekocht die we nodig hadden op onze kamers, zoals beddengoed en handdoeken, etc. Op zaterdag zijn we de toerist gaan uithangen en hebben we Limerick verkent. We zijn naar King John's Castle geweest en de Milk Market. In het kasteel was een hele tentoonstelling met daarin de complete geschiedenis van Ierland uitgelegd en de rol van Limerick hierin. Dat was veel leeswerk maar wel interessant! Daarna zijn we de torens op gegaan en van daaruit was het uitzicht echt prachtig (zie foto's). Na het kasteel zijn we naar de Milk Market geweest, dit is een gebouw waarop zaterdag een grote markt wordt gehouden met allerlei verse spullen. Echt heel veel lekkere dingen daar! Toen was het alweer zondag en tijd om naar onze nieuwe huizen te gaan. Onze Airbnb host was gelukkig zo aardig om ons daarheen te brengen. Anders was ik er echt nooit geraakt haha. Zondag was een rustig dagje, even kijken hoe mijn kamer is, koffers uitpakken enzovoort. Ik was verder ook alleen in het appartement dat ik deel met 5 anderen. Ook heb ik boodschappen gedaan, maar dit was nog best een onderneming. De dichtstbijzijnde winkel is de Aldi maar dit is ruim een half uur lopen. Gelukkig stond er een vrouw voor me in de rij bij de kassa's die me de parkeerplaats af zag lopen en me toen een lift naar huis aanbood. Echt super veel geluk gehad dus! 's Avonds zijn Romée en Jasmijn nog langs geweest om me gezelschap te houden.

En toen was ineens de maandag aangebroken. 's Ochtends bleken er twee nieuwe huisgenoten bij te zijn gekomen. Dit zijn twee Amerikaanse meiden uit Massachusetts en ze komen van dezelfde universiteit dus ze kennen elkaar goed. Om 11 stond het eerste ding op de planning, namelijk lekker koffie drinken en andere internationale studenten leren kennen. De Ierse studenten beginnen trouwens pas volgende week dus die zijn er nog niet. Alleen een paar eerstejaars voor één dag voor hun introductie en de studenten die helpen tijdens de orientation week. We zijn met een groep richting de main building gelopen omdat je de weg nog niet echt kent op de campus. En de main building is ook echt een doolhof, dus we waren blij dat er studenten waren die met ons meeliepen. Tijdens deze wandeling ben ik aan de praat geraakt met twee Amerikaanse jongens, eentje uit LA en de ander uit Pittsburgh, Pennsylvania en een jongen uit Oostenrijk. Daarna zijn we met de bus naar het shopping centre in de buurt gegaan om boodschappen te kunnen doen en wat dingen voor onze kamers te halen enzo. 's Avonds stond er een drankje doen in het sportcafé op het programma. Hierbij werd door een groepje meiden Ierse muziek gemaakt en ook ging één van de meiden dansen, de Riverdance natuurlijk. Dit was echt leuk om te zien.

Op dinsdagochtend was het tijd om ons in te schrijven bij de uni en onze studentenpas te krijgen. Daarna werden we met een groepje rondgeleid over de campus. We zijn langs een aantal gebouwen gelopen en de vele services die de uni biedt kregen we uitgelegd. En dat zijn er trouwens echt heel veel! Maar onze tourguide had er alleen niet zoveel zin in jammer genoeg. Dus zij werkte gewoon haar blaadje af en toen was het klaar. Na de tour zijn we naar de Farmer's Market in het Student Centre geweest op de campus. Hier kun je heel lekker eten halen en gezellig lunchen. De markt is elke dinsdag op de campus dus dat is wel chill. En in de middag zijn Jasmijn, Romée en ik lekker gaan zwemmen. We kunnen gratis gebruik maken van het sportcentrum inclusief heel groot zwembad. Dus dat is echt ideaal! 's Avonds ben ik met de jongens die ik maandag heb ontmoet op stap geweest in de stad. We zijn eerst in een pub geweest en daarna een bar en nachtclub. In de pub werd ook weer muziek gemaakt en gedanst dus dat was echt heel leuk. Daarna was er in de bar een coverbandje, dus een hele avond vol live muziek, welkom in Ierland :)

Op woensdag hadden we eerst een informatiebijeenkomst en daarna een voorstelling van een hele goede Ierse muziek en dansgroep genaamd Celtic Steps. Zij waren echt zo goed! De dansers die meededen waren allemaal europees of wereldkampioen in een bepaalde tak van de Riverdance. Ik heb zo ongeveer de hele voorstelling met open mond zitten kijken. Het was echt heel gaaf!

Gisteren was een drukke dag met een vol programma. 's Ochtends zijn Jasmijn en ik samen gaan sporten voordat de eerste bijeenkomst om half 11 was. Daarna hadden we een introductie in de Ierse taal. Het is hier officieel tweetalig alleen spreekt maar een klein deel van Ierland Gaeilge, de gallische taal. Maar het worden er steeds meer. Het is wel echt een moeilijke taal om te leren en de woorden worden ook heel vreemd geschreven. Maar ik denk wel dat ik het vak ga volgen en ga proberen het te leren. Na deze les hadden we even vrije tijd in de middag, 's avonds werden we bij de bar verwacht voor een gratis diner. Daarna zijn we naar het huis van de jongens gegaan met een heleboel andere mensen die hun huisgenoten weer hadden meegebracht. Dus daar heb ik weer een aantal nieuwe mensen leren kennen en dat was echt gezellig! Daarna was het weer tijd voor een stapavond haha. Nu kan het nog!

Vandaag was het een rustige dag, ik heb vanmiddag met mijn buddy afgesproken samen met de andere meiden die zij begeleid hier op de campus. Mijn buddy is een ouderejaars en zij helpt ons op weg hier. Maar er worden ook allerlei activiteiten voor georganiseerd om ook Ierse studenten enzo te ontmoeten. Vanavond is het international night in de bar op campus. Dit schijnt heel gezellig te worden dus ik ben benieuwd!

Morgen gaan we naar het centrum van Limerick om nog wat te kunnen winkelen en verder heb ik nog niets op de planning. Dus ik denk dat dat een lekker rustig dagje wordt. Maar dat heb ik ook wel even nodig! Zondag staat onze eerste trip gepland, we gaan met de bus naar Burren National Park en als het goed is ook naar de Cliffs of Moher. Dus ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn! Volgende week beginnen de eerste hoorcolleges maar komen ook alle Ierse studenten naar de campus. De vakken heb ik nog niet helemaal rond maar ik mag 2 weken de hoorcolleges volgen en daarna maak ik een definitieve keuze. Dus ik heb nog wel even tijd gelukkig.

Dit was het voor nu, see ye next time!

1. Tiny Admiraal:
    2 september 2017
    Hallo Malou
    Heel veel succes , leuk om je ervaringen te volgen. Veel geluk.
    Groetjes Tiny Admiraal Verkampen